غذاهای حاوی کلاژن کدام است - ریتازا
Banner
Banner
غذاهای-حاوی-کلاژن

غذاهای حاوی کلاژن کدام است

توسط

 کلاژن یکی از مهمترین پروتئین های بدن و موجود در غذاهای حاوی کلاژن است که به دلیل ویژگی های بسیاری که دارد در سال های اخیر مورد توجه محققان قرار گرفته و مطالعات زیادی روی آن انجام شده است.

اگرچه مکمل های غذایی بسیاری وجود دارد که امروزه در دسترس هستند، اما غذاهای حاوی کلاژن زیادی نیز هستند که با قرار دادن آن ها در رژیم غذایی می توان به بهینه سازی سطح کلاژن در بدن و جلوگیری از پیری و درد مفاصل کمک بسیار کرد.

اما چگونه می توانیم به طور طبیعی کلاژن مورد نیاز بدن را بدست آوریم؟ چه غذاهایی منبع غنی کلاژن هستند؟ در این مقاله قصد داریم تا به بررسی دقیق غذاهای حاوی کلاژن و نحهو اضافه نمودن آن به رژیم غذایی بپردازیم.

نیاز بیشتر به کلاژن با افزایش سن

کلاژن یکی از مهمترین پروتئین های بدن است که نقش مهمی در انسجام مفاصل و کشسانی عضلات دارد. به همین جهت بسیاری کلاژن را عامل نرمی و جوانی پوست می دانند. در واقع کلاژن عامل جلوگیری از پیری و درد مفاصل است.

اما با افزایش سن میزان تولید این ماده در بدن کاهش پیدا می کند. به همین جهت به مرور زمان علائمی چون درد در مفاصل و چین و چروک در پوست مشاهده می شود. البته عوامل محیطی مانند سیگار کشیدن، قرار گرفتن در معرض آفتاب و رژیم غذایی
نامناسب نیز می‌ توانند در تولید کلاژن تاثیر منفی داشته باشد.

امروزه روش های زیادی برای افزایش سطح کلاژن در بدن وجود دارد. از تزریق مستقیم آن به منظور جوان سازی دوباره پوست و صورت گرفته تا مصرف آن به شکل مکمل های غذایی، همگی مورد استفاده هستند. اما یکی از بهترین گزینه ها استفاده از غذاهای
غنی از کلاژن
در رژیم غذایی است.

برخی تحقیقات نشان می‌ دهند که افزایش سطح کلاژن در بدن می تواند به بهبود موارد زیر کمک کند:

مواد غذایی حاوی کلاژن

چطور می توان میزان کلاژن در بدن را به طور طبیعی افزایش داد؟ چه غذاهایی می توانند منبع بسیار غنی از ترکیبات کلاژن ساز باشند؟ در ادامه به معرفی انواع غذاهایی که حاوی ترکیبات کلاژن هستند، خواهیم پرداخت.

۱.   آب استخوان

با جوشاندن استخوان ها، تاندون و رباط ها آب استخوانی بدست می آید که منبع بزرگی از کلاژن با چندین نوع آمینو اسید است. آب استخوان همچنین به صورت پودر و یا حتی به شکل کپسول به عنوان یک مکمل غذایی کلاژن ساز آسان برای افزودن به رژیم غذایی موجود است.

۲.   اسپیرولینا

نوعی جلبک و یک منبع بزرگ از آمینو اسیدها به نام گلایسین است که جز کلیدی کلاژن است. اسپیرولینا را می توان به شکل خشک ‌شده در اغلب فروشگاه‌ های مواد غذایی یافت و آن را به اسموتی های سبزیجات ، دسرها یا آب ‌میوه، اضافه کرد.

۳.   ماهی کاد

ماهی کاد نیز مانند سایر ماهیان سفید منبع غنی از اسیدهایی مانند گلایسین و پرولین است. این ماهی همچنین حاوی سایر مواد مغذی و ضروری بدن مانند سلنیوم، ویتامین B6 و فسفر است. این ماهی در منطقه آلاسکا به وفور وجود دارد.

۴.   تخم ‌مرغ

تخم‌ مرغ و سفیده تخم ‌مرغ، به دلیل داشتن مقادیر زیادی از اسیدهای آمینه مانند گلایسین و پرولین در صدر لیست غذاهای حاوی کلاژن قرار دارد. استفاده از تمام تخم ‌مرغ به جای سفیده نیز می ‌تواند یک منبع بسیار خوبی از چربی های سالم و پروتئین های مفید باشد.

۵.   ژلاتین

ژلاتین نوعی پروتئین مشتق شده از کلاژن است و به همین دلیل به عنوان یکی از غذاهای سرشار از کلاژن در نظر گرفته می شود. ژلاتین را می توان در هنگام آشپزی به غذاهایی مانند سوپ، خورشت یا آبگوشت اضافه نمود. این مکمل غذایی به صورت ورقه ای، دانه یا پودر در بازار موجود است.  

چه غذاهایی کلاژن ساز هستند؟

علاوه بر خوردن غذاهای حاوی کلاژن می توان برخی دیگر از مواد غذایی را که به بدن در ساخت کلاژن کمک می کنند نیز در رژیم غذایی قرار داد و به این ترتیب به افزایش سطح این ماده در بدن کمک کرد. اما چه غذاهایی باعث ساخت کلاژن می‌ شوند؟ در ادامه خواهیم دید:

سبزیجات با برگ سبز

سبزیجاتی با برگ سبز مانند اسفناج، کلم ‌پیچ و آراگولا سرشار از ویتامین C بوده و در گروه غذاهای کلاژن ساز قرار می گیرند. ویتامین سی نه تنها به عنوان یک ماده آنتی اکسیدان در بدن عمل کرده، بلکه در ساخت کلاژن نوع یک که فراوان ترین کلاژن بدن است، نقش مهمی دارد.

دانه کدو تنبل

دانه کدوتنبل یک ماده مغذی فوق العاده است و از آن‌  به عنوان یکی از بهترین غذاهای کلاژن ساز استفاده می شود. همچنین دانه کدو تنبل ۱۹ درصد از نیاز روزانه به روی را نیز تامین می کند. روی یک ماده معدنی مهم است که برای تولید کلاژن، همراه با عملکرد سیستم ایمنی، التیام زخم و رشد سلولی ضروری است.

توت ‌فرنگی

توت فرنگی میوه ای سرشار از ویتامین سی است. اما دلیل اصلی قرارگیری آن در بین مواد غذایی کلاژن ساز وجود الاژیک اسید دراین میوه است. نوعی آنتی ‌اکسیدان که برای محافظت در برابر تجزیه کلاژن موثر است. انواع توت ها مانند بلک بری و تمشک
هم غنی از این آنتی ‌اکسیدان ضروری هستند
.

مرکبات

مرکباتی مانند لیموترش، پرتقال و گریپ ‌فروت به شدت کلاژن ساز و حاوی انواع ویتامین ها به ویژه ویتامین سی هستند. علاوه بر این، خانواده مرکبات سرشار از آنتی‌ اکسیدان ‌ها، فیبر و سایر مواد مغذی است که در سلامت کلی بدن نقش مهمی دارند.

سیر

سیر همواره در طب سنتی به عنوان ماده غذایی بسیار مفید و پر خاصیت شناخته شده است. این ماده غنی از ترکیبات کلاژن، مانند گوگرد است که باعث می شود تولید آن در بدن افزایش یابد.

برنامه غذایی مناسب برای افزایش میزان کلاژن در بدن

تا اینجا با انواع غذاهای حاوی کلاژن و غذاهای کلاژن ساز آشنا شدیم. اما چگونه می توان این غذاها را در رژیم غذایی روزانه خود جای دهیم. در ادامه یک برنامه غذایی سرشار از کلاژن را بررسی خواهیم کرد: این یک برنامه غذایی سه‌ روزه است که حاوی غذاهای غنی از کلاژن است.

روز اول:

  • صبحانه: ماست یونانی با
    توت فرنگی های بریده شده
    و دانه چیا
  • ناهار: اسفناج و سالاد
    توت فرنگی با مرغ کبابی
  • شام: نودل کدو با پستو
    کدو تنبل و سالاد ترکیه ای
  • میان وعده : کره بادام
    زمینی و پرتقال قطعه شده

روز دوم

  • صبحانه: املت گیاهی
  • ناهار: گیاهان و مرکبات ،
    مرغ سرخ شده با جوانه های بروکسل
    و کینوآ
  • شام: خوراک چیلی با گوشت
    گاو تغذیه شده با چچمن، آبگوشت استخوان و سبزیجات
  • میان وعده: چیپس کاله سیر
    و لیمو، سالاد میوه

روز سوم

  • صبحانه: اسموتی با
    اسپیرولینا، ژلاتین، انواع توت ها و شیر بادام
  • ناهار: سوپ مرغ نارگیل
    تایلندی
  • شام : ماهی کاد با لیمو
    ترش، بروکلی کبابی و برنج قهوه ای
  • میان وعده: دانه های کدو
    تنبل کبابی و تخم مرغ آب پز

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

Banner