معرفی رژیم خام گیاه خواری - برنامه غذایی خام گیاه خواری- ریتازا
رژیم خام گیاه خواری

معرفی رژیم خام گیاه خواری

توسط

رژیم خام گیاه خواری را می‌توان به قرن نوزدهم میلادی نسبت داد، البته که این رژیم به تازگی بسیار محبوب شده است و افراد بسیاری درصدد تجربه ی آن برآمده‌اند. کسانی که به خام گیاهخواری و نتیجه‌های آن اعتقاد دارند، بیان می‌کنند که تاثیرات این‌گونه غذا خوردن بر سلامت بدنی فرد بسیار زیاد است. هرچند که برخی از متخصصان تغذیه و پزشکان اظهار می‌کنند که استفاده از این نوع رژیم ممکن است بر سلامت افراد تاثیرات جانبی منفی داشته و بدن آنها را با کمبود ویتامین و مواد مغذی روبه‌رو نماید.طرفداران رژیم خام گیاه خواری بیشتر وگان‌ها هستند که بر این باورند غذاهای گیاهی باید در طبیعی‌ترین حالت ( نپخته و فرآوری نشده ) مصرف شود؛ چون آنزیم‌های طبیعی موجود در غذاهای زنده مزایای بسیاری برای بدن دارند. برای آشنایی با برنامه غذایی خام گیاه خواری و آشنایی با این رژیم غذایی، با غفاری دایت همراه باشید.

خام گیاه خواری چیست؟!

یک اصل پایه در خام‌ گیاه خواری، خام‌ خواری است. هر خامخواری، گیاهخوار است، ولی عکس آن درست نیست؛ یعنی گیاهخواران، خام خوار نیستند. در حقیقت گیاه خواران تمام غذاهای خامخواری به اضافه گیاهان پخته شده و فراوری شده و تخمیر شده و تخمیری حرارت دیده را نیز مصرف می‌کنند.

رژیم غذایی خام‌ گیاهخواری یک انتخاب برای سبک زندگی بوده و یک برنامه‌ ی کاهش وزن به شمار نمی‌آید،  چون در آن غذاهای گیاهی در بهترین حالت، یعنی پخته و فرآوری‌ نشده، سالمترین و بیخطرترین غذاها برای بدن هستند. بعضی خام گیاهخواران بر این باورند که پختن غذاها، توازن ترکیبی ریز مغذی‌ها را از بین می‌برد. همچنین بر این باورند که در فرایند پختن غذا، در اثر واکنش حرارت با چربی، پروتئین و کربوهیدراتها، ترکیبات شیمیایی خطرناکی ایجاد می‌شود. اغلب، گیاهخواران بر اساس سطح انرژی و چگونگی احساس شان بر این باورند که این رژیم غذایی سالمتر است.

اکثر خام‌ گیاهخواران، زمان زیادی را در آشپزخانه صرف پوست کندن، خُرد کردن، صاف کردن، مخلوط کردن و خشک کردن غذایشان می‌کنند.

برنامه غذایی خام گیاه خواری

این رژیم به‌طور کامل از غذاهای خام تشکیل شده است. به غذایی خام می‌گویند که به آن دمای بالاتر از ۱۱۵ درجه فارنهایت داده نشده باشد. در رژیم خام گیاه خواری بیشتر از روش آب‌گیری، خشک کردن، خیساندن و جوانه زدن استفاده می‌شود.

اجزای اصلی رژیم غذایی خام‌ گیاهخواری شامل این موارد است: میوه و سبزیجات تازه؛ میوه های خشک شده؛ جوانهها؛ دانههای جوانه‌ زده، غلات و حبوبات، مغزها (پسته، بادام، فندق و)، شیر نارگیل، غذاهای ارگانیک یا طبیعی.

در خام گیاه خواری نباید از گوشت، لبنیات، غذاهای دریایی استفاده کرد؛ اما تعداد کمی از تخم مرغ و لبنیات خام در رژیم خود تغذیه می‌کنند. بسیاری از کسانی که رژیم خامخواری دارند، مصرف شکر تصفیه شده ، قهوه و کاقئین را نیز قطع می‌کنند؛ چون معتقدند غذاها را باید در اصلی‌ترین شکل خود استفاده کنند. از دیگر مواد غذایی که مجاز به استفاده در این سبک از غذا خوردن هستید، گوشت قرمز خشک شده است، همچنین استفاده از شیر مغزها و کره آن‌ها نیز بلامانع بوده و فرد می‌تواند از مواد غذایی مانند شیر بادام، شیر سویا یا کره بادام زمینی، کره پسته، کره فندق و غیره با خیال راحت بهره ببرند.

روغنی که در رژیم خام گیاه خواری باید استفاده کرد، روغن‌های زیتون و نارگیل و… هستند. در برنامه غذایی خام گیاهخواری افراد مجاز به استفاده از مکمل‌های تقویتی نیستند، چراکه بر این باورند که خود این رژیم و مواد غذایی که در آن است، قادر به برآورده کردن کلیه احتیاجات بدن فرد است. همچنین معتقدند غذایی که تحت حرارت بالا قرار بگیرد، برای بدن فایده‌ای در بر نخواهد داشت، چرا که همین حرارت دیدن باعث از بین رفتن آنزیم‌ها، کمتر شدن ماده‌های مغذی موجود در مواد غذایی و پایین آمدن سطح نیروی زندگی در مواد غذایی می‌شود.

 

رژیم۴۰ روزه خام گیاه خواری

در این مقاله به موضوع رژیم ۴۰ روزه خام گیاه خواری میپردازیم.

استفاده از رژیم خام گیاه خواری را می توان به قرن نوزدهم میلادی نسبت داد، هرچند که این رژیم به تازگی بسیار محبوب شده است و افراد بسیاری درصدد تجربه ی آن برآمده اند. کسانی که به این نوع از رژیم و نتیجه های آن اعتقاد دارند، بیان می کنند که تاثیرات اینگونه غذا خوردن بر سلامت بدنی فرد بسیار زیاد است. هرچند که برخی از متخصصان تغذیه و پزشکان اظهار می کنند که استفاده از این نوع از رژیم ممکن است، بر سلامت افراد تاثیرات جانبی منفی داشته و بدن آنها را با کمبود ویتامین و مواد مغذی رو به رو نماید.

از جمله فایده هایی که این سبک از غذا خوردن برای بدن می تواند داشته باشد، می توان به موارد زیر اشاره کرد: کم کردن وزن، بالا رفتن سطح نشاط و سرزندگی، بیشتر شدن توان و انرژی، پایین آمدن ریسک ابتلا به بیماری های مزمن، بالا رفتن سطح سلامت کلی بدن و نیز کمتر شدن آسیب های وارده بر محیط زیست و طبیعت.

در ادامه مقاله رژیم ۴۰ روزه خام گیاه خواری به این سوالات پاسخ داده می شود:

  1. رژیم خام گیاه خواری چگونه است؟
  2. چطور یک رژیم خام خواری بگیریم؟
  3. رژیم خام خواری چه بایدها و نبایدهایی دارد؟
  4. غذاهای خام سالم تر هستند، یا غذاهای پخته؟
  5. رژیم خام گیاه خواری چه اثراتی بر مواد مغذی بدن دارد؟
  6. رژیم خام گیاه خواری چه تاثیراتی بر سلامتی اشخاص دارد؟
  7. آیا می توان رژیم خام گیاه خواری را برای مدت زمان طولانی انجام داد؟
  8. رژیم ۴۰ روزه ی خام گیاه خواری چگونه است؟
  9. چه نکته هایی در رژیم خام گیاه خواری باید رعایت شود؟
  10. چگونه رژیم ۴۰ روزه ی خام گیاه خواری بگیریم؟
  11. گیاه خواری چه فایده هایی دارد؟
  12. گیاه خواری چه ضررهایی دارد؟

 رژیم خام گیاه خواری چگونه است؟

در این قسمت از مقاله ی رژیم ۴۰ روزه خام گیاه خواری به بررسی و ذکر مواردی در خصوص رژیم خام گیاه خواری خواهیم پرداخت.

به صورت کلی می توان گفت که رژیم خام گیاه خواری بر پایه ی مواد غذایی بنا شده است که شامل تمامی مواد گیاهی به صورت پخته نشده و غیر فرآوری شده هستند.

در این نوع از برنامه ی غذایی بهره گیری از هر نوع غذای پختنی ممنوع بوده و اگر در جایی لازم بود ماده ی غذایی حرارت ببیند باید با درجه ی حرارت بسیار پایین یعنی زیر چهل درجه ی سانتی گراد این امر صورت پذیرد.

علاوه بر این ماده ی غذایی را خام می گویند که نه تصفیه شده باشد و نه فرایند پاستوریزه کردن و آفت کشی روی آن صورت گرفته باشد. اگر غیر از هر کدام از این مواد باشد، ماده ی غذایی مورد نظر خام محسوب نمی شود و شما مجاز به استفاده از آن در برنامه ی غذایی خام گیاه خواری خود نیستید.

علاوه بر این برای انجام این رژیم شما می توانید از شیوه های آماده سازی مختلف مانند آب گرفتن، خشک کردن و خیس کردن و جوانه گذاشتن بدون هیچ مشکلی استفاده کنید.

در رژیم خام گیاه خواری ماده های غذایی از جمله میوه ها، سبزیجات، صیفی جات، جوانه ی حبوبات، غلات خام، آجیل ها، انواع لوبیاها و حتی جلبک های دریایی کاملا مجاز بوده و باید در برنامه ی غذایی گنجانده شوند، در حالی که سایر فرآورده های حیوانی اعم از شیر، تخم مرغ و غیره که از بدن حیوانات گرفته می شوند، کاملا ممنوع هستند و نباید از آنها استفاده کرد. حتی در برخی از نمونه های این رژیم استفاده از عسل نیز ممنوع می باشد،

البته در برخی از انواع این رژیم بسته به خواست افراد در برنامه ی غذایی شان شیر و تخم مرغ خام و فرآوری نشده هم موجود است. حتی در نمونه های نادرتر مصرف گوشت قرمز و ماهی به شکل خام هم وجود دارد که تعداد آنها بسیار کم است.

چطور یک رژیم خام خواری بگیریم؟

در این قسمت از مقاله ی رژیم ۴۰ روزه خام گیاه خواری به بررسی و ذکر مواردی در خصوص چگونگی گرفتن رژیم خام گیاه خواری خواهیم پرداخت.

برای اینکه یک رژیم خام خواری را دنبال کنید، لازم است، حداقل سه چهارم یا هفتاد و پنج درصد از ماده های غذایی که مصرف میکنید به صورت خام باشند. عمده ی مواد غذایی مورد استفاده در این نوع از رژیم را گیاهان و دانه های روغنی تشکیل می شوند. حتی استفاده از غلات نیز مجاز نیست و شما تنها می توانید از جوانه های آنها به شکل خام بهره ببرید.

از دیگر مواد غذایی که مجاز به استفاده در این سبک از غذا خوردن هستید، گوشت قرمز خشک شده است، همچنین استفاده از شیر مغزها و کره ی آنها نیز بلامانع بوده و فرد می تواند از مواد غذایی مانند شیر بادام، شیر سویا یا کره ی بادام زمینی، کره ی پسته، کره ی فندق و غیره با خیال راحت بهره ببرد.

روغنی که در این رژیم باید مورد مصرف قرار گیرد، روغن های زیتون و نارگیل و غیره هستند که به کمک روش پرس سرد به دست آمده اند. یکی دیگر از مواد غذایی مجاز را می توان غذاهایی دانست که به روش تخمیری به دست می آیند مثل کیمچی یا زاواکراوت (کلم ترش).

بایدها و نبایدهای خام گیاه خواری

در این قسمت از مقاله ی رژیم ۴۰ روزه خام گیاه خواری به بررسی و ذکر مواردی در خصوص بایدها و نبایدهای خام گیاه خواری خواهیم پرداخت.

در این سبک از غذا خوردن افراد مجاز به استفاده از مکمل های تقویتی نیستند، چرا که بنیانگذاران این رژیم بر این باور هستند که خود این رژیم و مواد غذایی که در آن است، قادر به برآورده کردن کلیه ی احتیاجات بدن فرد هست و دیگر مکمل ها جایگاهی در این برنامه ندارند. کسانی که به استفاده از این روش معتقد هستند، بیان می کنند که غذایی که تحت حرارت بالا قرار بگیرد، برای بدن فایده ای در بر نخواهد داشت، چرا که همین حرارت دیدن باعث از بین رفتن آنزیم ها، کمتر شدن ماده های مغذی موجود در مواد غذایی و پایین آمدن سطح نیروی زندگی در مواد غذایی می شود. استفاده از ماده های غذایی که در ادامه بیان می شوند، نیز در رژیم خام گیاه خواری به هیچ عنوان مجاز نیست:

غذاهای پخته شده با حرارت بالاتر از ۴۰ درجه ی سانتی گراد، آجیل ها و دانه های برشته شده، روغن هایی که تصفیه شده هستند، نمک، انواع قند و شکر و آرد تصفیه شده، انواع آب میوه به صورت صنعتی و انواع لبنیات تصفیه شده، چای و قهوه، تمام نمونه های نوشیدنی های دارای الکل، پاستا، شیرینی ها، چیپس و پفک و به طور کلی تمامی خوراکی ها و غذاهای فرآوری شده.

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید