معرفی رشته ورزشی قایقرانی - نکات مهم در خصوص ورزش قایقرانی - ریتازا
معرفی رشته ورزشی قایقرانی

معرفی رشته ورزشی قایقرانی

قایقرانی، ورزشی است که ریشه آن به دوران مصر باستان باز می گردد. این ورزش شامل حرکت قایق روی آب با استفاده از پارو است. با فشار دادن پارو خلاف جریان آب، نیروی لازم جهت حرکت قایق ایجاد می شود. این ورزش را می توان هم به صورت تفریحی و به منظور لذت بردن یا به طور جدی برای تناسب اندام و شرکت در مسابقات و رقابت انجام داد.

توسط

قایقرانی، ورزشی است که ریشه آن به دوران مصر باستان باز می گردد. این ورزش شامل حرکت قایق روی آب با استفاده از پارو است. با فشار دادن پارو خلاف جریان آب، نیروی لازم جهت حرکت قایق ایجاد می شود. این ورزش را می توان هم به صورت تفریحی و به منظور لذت بردن یا به طور جدی برای تناسب اندام و شرکت در مسابقات و رقابت انجام داد.

هنگامی که ورزشکاران در قایق ها با یکدیگر مسابقه می دهند، فشار جسمی بسیار زیادی به تمام عضلات بدن آن ها وارد می شود. به همین جهت برای موفقیت در چنین رشته ای نیاز به یک ذهن و بدن بسیار قدرتمند است. ورزشکاران رشته قایقرانی می توانند به صورت انفرادی (Single Scull) یا به شکل گروه های ۸ نفره (Coxed Eight) به رقابت با یکدیگر بپردازند.

قایقران ها احتمالاً بهترین ورزشکاران جهان هستند. چرا که این ورزش نیاز به استقامت، قدرت و توانایی تحمل دردی را دارد که در ۵۰۰ متر آخر مسابقه در پاها تجربه می شود.

در ظاهر شاید قایقرانی به عنوان ورزش بالاتنه به نظر رسد. اگرچه استحکام بالای بدن مهم است، اما حرکت قایق از پاهای محکم ناشی می شود. قایقرانی یکی از معدود فعالیتهای ورزشی است که همه گروههای اصلی عضلات بدن را درگیر می کند.

رشنه قایقرانی

برگزاری مسابقات قایقرانی

فدراسیون بین المللی قایقرانی FISA، مسئول مدیریت بین المللی ورزش قایقرانی، در سال ۱۸۹۲ برای تعیین مقررات لازم زمانی که این ورزش محبوبیت پیدا کرد، تأسیس شد. در حال حاضر، در شش قاره و ۱۵۰ کشور فدراسیون قایقرانی وجود دارد.

قایقرانی یکی از قدیمی ترین رشته های ورزشی در المپیک است. به گونه ای که مسابقات قایقرانی مردان از سال ۱۹۰۰ و قایقرانی بانوان از سال ۱۹۷۶ وارد بازی های المپیک شد و امروزه چهارده کلاس قایقرانی در مسابقات المپیک وجود دارد. از سال ۲۰۰۸ نیز رشته ورزشی قایقرانی به مسابقات پارالمپیک اضافه شد.

هر ساله مسابقات جهانی قایقرانی توسط FISA در ۲۲ کلاس برگزار می شود. اما در سال های برگزاری مسابقات المپیک، کلاس هایی که نمی توانند در المپیک شرکت کنند، تنها در مسابقات جهانی حضور خواهند داشت.

مسابقات قهرمانی قایقرانی اروپا هر ساله به همراه سه جام جهانی قایقرانی برگزار می شود که در هر رویداد تعدادی امتیاز برای یک کشور در نظر گرفته شده و در نهایت براساس جمع امتیازها، کشوری که بیشترین میزان امتیاز را کسب کرده عنوان قهرمانی را بدست می آورد.

مسابقات اصلی داخلی نیز در کشورهایی که در رشته قایقرانی قدرتمند و صاحب سبک هستند، برگزار می شود. به عنوان مثال، مسابقات The Boat Race و Henley Royal Regatta در انگلستان، مسابقات قهرمانی قایقرانی استرالیا در استرالیا، Harvard–Yale Regatta و Head of the Charles Regatta در ایالات متحده و Royal Canadian Henley Regatta در کانادا برگزار می شود. بسیاری از مسابقات قایقرانی دیگر نیز بین مدارس و دانشگاه ها در هر کشور وجود دارد.

برگزاری مسابقات قایقرانی

قایقرانی و سلامت

قایقرانی یکی از معدود ورزش های بدون وزنه است که تمام گروه های اصلی عضله از جمله چهار سر، عضله دو سر، عضله سه سر، عضله لت و عضلات شکم را با هم درگیر می کند. این ورزش همچنین باعث افزایش استقامت قلبی عروقی و قدرت عضلانی قلب می شود.

در این رشته ورزشی اغلب قایقرانان دارای قدی بلند و بدنی عضلانی هستند. اگرچه این امر باعث افزایش وزن روی قایق می شود اما قدرت بالای بدنی ورزشکاران از اهمیت بیشتری برخوردار است. چرا که افزایش قدرت حرکت قایق از طریق افزایش طول اهرم روی پارو ایجاد می شود.

در حالتی که ورزشکار دارای دست و پای بلندتری باشد این حرکت راحت تر انجام خواهد شد. در قایق های چند نفره (۲،۴ یا ۸)، سبک ترین فرد به طور معمول در صندلی تعظیم جلوی قایق سوار می شود.

قایقرانی یک ورزش با تأثیر کم و با حرکت در محدوده مشخص است، بنابراین صدمات پیچشی و اسپینر در آن نادر است. با این حال، عمل تکرار پارو زدن در قایقرانی می تواند باعث ایجاد فشار در مفاصل زانو، ستون فقرات و تاندونهای ساعد شود. به همین جهت التهاب مفصل شایع ترین صدمات در ورزش قایقرانی است.

بنابراین اگر کسی به درستی این کار را انجام ندهد، مخصوصا قایقرانانی که به صورت خمیده پارو می زنند، علاوه بر مشکلات گفته شده دچار ناراحتی های دیگر از جمله درد کمر نیز خواهند شد. تاول تقریباً در تمام رشته های قایقرانی به خصوص در ابتدای کار وجود دارد.

زیرا به هنگام پارو زدن فشار زیادی به دست ها وارد می شود. به عنوان مثال، نگه داشتن بیش از حد واشرها یا تنظیم تکنیک ممکن است باعث عود مجدد یا تاول های جدید شود. یکی دیگر از آسیب های شایع در ورزش قایقرانی ایجاد بریدگی های نازک در پشت ران پا ورزشکاران است که در اثر تماس با لبه صندلی ایجاد می شود.

قایقرانی و سلامت

نکات مهم در خصوص ورزش قایقرانی

نکات مهمی در رابطه با ورزش قایقرانی وجود دارد که ممکن است بسیاری از افراد از آن مطلع نباشند. طول استاندارد یک مسابقه قایقرانی ۲۰۰۰ متر یعنی در حدود یک مایل و یک چهارم است. دو نوع اساسی قایقرانی وجود دارد. قایقرانی که در آن ورزشکار با هر دو دست یک پارو را نگه می دارد و نوع دیگر که در آن ورزشکار با دو دست خود دو پارو را نگه خواهد داشت.

اسکولرها می توانند به تنهایی (با یک نفر)، با شخص دیگری (به صورت دوبل)، یا با سه نفر دیگر (در یک کواد) هماهنگ شوند. اسکلرها قایق را با استفاده از توری که با پای خود حرکت می دهند، هدایت می کنند. اگرچه قایق های چوبی برای سالهای متمادی معمول بودند، اما بیشتر قایق های قایقرانی امروزی به نام صدف از فیبر کربن سبک ساخته شده اند.

زمان در قایقرانی همه چیز است. مسابقات قایقرانی به طور معمول در شش خط روی آب انجام می شود. آنها در یک سیستم طراحی شده برای شناسایی سریعترین قایقران برای مسابقات استفاده می شوند.

کار تیمی مهمترین اصل است. قایقرانی برای ورزشکارانی که به دنبال فعالیت انفرادی هستند انتخاب خوبی نیست. چرا که هماهنگ نبودن حتی یک نفر می تواند باعث کند شدن سرعت حرکت قایق شود. به همین جهت تیم قایقرانی از افرادی تشکیل شده که حاضرند اهداف خود را برای اهداف تیم قربانی کنند.

نکات مهم در خصوص ورزش قایقرانی

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید